Tuesday, October 25, 2016

Evolve or die


     După cîteva articole despre evoluția companiilor și startup-urilor din lume  am început serios să mă gîndesc despre rolul culturii organizaționale în Moldova. Ca de obicei, noi suntem cu 10-20 pași în urmă (sunt o optimistă). 
    Da, noi avem oameni talentați cu idei de afaceri. Da, există potențial. 

   Știți ce nu există? 

   Moldova n-are un sistem educațional competitiv (sau cum spun colegii mei „normal”). De zeci de ori edităm aceeași cărți, copiem paragrafe de text în caiete și scriem teoria sub dictare. 

    Numai în aceste două saptămâni patru specialiști din diferite domenii mi-au spus că studenții, adică tineri-specialiști, nu știu „a gîndi”. 
  
  „Știu ceva, posedă niște competențe, dar nu sunt individualități” - opinia potențialilor angajatori/parteneri despre noi. Un viitor cu perspective, nu-i așa?

     M-am săturat. M-am informat. M-am inspirat.  

New trends:

Viteza - tendința timpului. Exemplu: în China o casă cu 59 de etaje se construiește aprox. în 19 zile.


Inovațiile. Companiile de succes pe piață modernă activitează,în mediu, 7 ani.  Dacă un startup nu mai are idei noi compania dispare. Anterior afacerile existau cîte 50 de ani fără schimbări.

Informația - energia secolului. Bazele de date au înlocuit liderul principal - petrolul. Nu mai are sens să vorbim despre lipsa resurselor naturale în regiune sau cum aceasta e una dintre principalele cauze a situației noastre economice.


Investiții în IT. Capitalul Top-15 IT companii din lume în ultimii 20 de ani s-a mărit de 1400 ori.

Agile-teams, echipe de 8-10 persoane care sunt specialiști în domenii, înloiuesc treptat Legacy organizations.

New leadership style - „Nu repetă ce ți-am spus, fă ca mine” - motto-ul managerilor


Gîndirea sistematică - analiza și sintez.

Intilegența emoțională - imaginația, cunoaștere și personalitate.


Radical truth. Managerul modern ascultă critica și feedback-ul negativ.

Soft skills (70%) - leadership, evitarea și soluționarea conflictelor, cultura organizațională,   comunicare, dezbateri, analiza.  Hard skills (30%) - finanțe, baze de date, tehnologii moderne, abilitățile decizionale, managementul proiectelor. 

Moldova, wake up! The winds of change are here. The evolution is coming...

No comments:

Post a Comment